Ajurvedski način življenja

Ajurvedski način življenja pomeni pot k Sebi

Ko govorimo o ajurvedskem načinu življenja, se moramo zavedati, da s tem pristopom vključujemo principe Narave in njenih petih elementov v svoje življenje. Pri tem gre za vračanje k Sebi, k poti, s katere smo skrenili hote ali nehote.

Večina nas živi življenje odtujeno od cikličnosti kreacije, naravnih elementov in Sebe. Živimo v stanovanjih, delujemo v službah ter se vozimo v avtomobilih in ostalih prevoznih sredstvih, ki nam nudijo klimatizirano okolje štiriindvajset ur dnevno. Raznolika hrana nam je na razpolago vseh dvanajst mesecev, saj je pripeljana na naš krožnik z vseh kontinentov. S pripravo hrane se ne ukvarjamo več, ker ni časa za to in jo raje kupimo pripravek, katerega pogrejemo v mikrovalovni pečici. Delujemo po planu, ki smo ga zapisali v koledarček mobilnega telefona ali nam ga priporočajo aplikacije. Želimo si tisto, kar nam preko socialnih omrežji, spletnih oglasov, jumbo plakatov in ostalih medijev, sugerirajo korporacije preko podaljšane roke marketinških gurujev, podprtih z računalniško analitiko obnašanja posameznika. Svojim občutkom in znakom telesa že dolgo nismo prisluhnili, kaj šele zaupali, saj je edini verodostojen način ugotavljanja našega stanja, priklop na analitični aparat. Brezglavo sledimo dietam, detoxom, receptom, izdelkom in drugim ‘izmom‘ trenutnega časa. Svoja telesa oblikujemo, treniramo, potiskamo do meja skrajnosti, mentalno se izčrpavamo, delamo preko sebe in se hkrati slepimo, da to zmoremo, čeprav znamo ob tem našteti vsaj pet ali več fizičnih in mentalnih tegob, ki nas tarejo vsakodnevno. Aparati, analize in mobilne aplikacije ob tem še vedno trdijo, da zmoremo v tem tempu naprej. Vzročnih povezav med vnosom informacij in snovi v um in telo ter posledičnim mentalnim in fizičnim počutjem, žal ne vidimo več!

In enkrat se zgodi prelomna točka, ko morda uvidimo, da smo vodeni in delujemo po principu odziva in ne po svoji Pravi volji. Takrat pričnemo iskati načine, ki bodo individualno ustrezali naši edinstveni naravi in ne več zunanjim zapovedim. Takrat se morda ponovno zavemo, da je grozdje najslajše konec avgusta in jagode ne zorijo decembra, da nas kepica sladoleda na jesenski deževen dan ne pogreje, da nas pozen spanec ne krepi, ravno tako kot pretečen maraton ter da gre jeza res na jetra.

V ajurvedi razumemo cikličnost letnih časov in narave, dneva in človeškega življenja ter posledice neusklajenega človekovega delovanja s temi cikli.

Vsak od nas se rodi s sebi lastno  – individualno konstitucijo, ki je preplet treh doš vata, pitta in kapha v nam edinstvenem razmerju. Ta se ne spreminja, razen zaradi neravnovesja ali bolezni in posamezniku narekuje zanj primeren slog življenja, prehrano ter dnevno in sezonsko rutino. Odstopanja od življenjskega sloga, prehrane ter dnevne in sezonske rutine od zahtev individualne konstitucije, vodijo v neravnovesje, ki se lahko razvije v bolezen. V enem ali drugem primeru, moramo vedno vzpostaviti rutino, ki nas bo individualno podpirala v prostoru in času, kjer se trenutno nahajamo.

V ajurvedi poznamo dva sklopa metod in sicer shamana chikitsa, kjer se uporabljajo principi načina prehranjevanja, življenjskega sloga ter dnevne in sezonske rutine za pomiritev odvečnih doš vata, pitta in kapha.

Druge metode, s katerimi se izražene bolezni zdravijo na način, da se odvečne doše vata, pitta in kapha izločijo iz telesa – shodhana chikitsa, so panchakarma, ki lahko vsebuje vamana – terapevtsko bruhanje, virechana – terapevtsko čiščenje črevesja, basti – terapevtsko klistiranje, raktamokshana – hirudoterapijo, nasya – terapevtsko čiščenje nosne votline; ter shalya tantra – ajurvedska kirurgija in agni karma – kavterizacija.

Ajurveda vključuje v življenjski slog tudi jogo, njeno sestrsko vedo, ki se ukvarja z umirjanjem uma preko različnih fizičnih in mentalnih tehnik. Zavedati se moramo, da vsaka naša misel, občutek ali duševno stanje v hipu vpliva na biokemijske reakcije v celicah telesa. Zato je za ravnovesje pomembno skladno delovanje na vseh nivojih našega življenja. Jogo lahko prilagodimo naši edinstveni konstituciji in s tem krepimo procese vzpostavljanja ravnovesja.

Dnevna rutina ali dinacharya po ajurvedi

Kaj to sploh pomeni? To pomeni, da živimo v skladu s cikli svoje notranje in zunanje narave. Največkrat na svetovanjih  opažam, da delamo napake v časovni rutini hranjenja in spanja. Iz tu izhaja tudi največ težav in motenj. V ajurvedi vse sledeče aktivnosti prilagodimo naši konstituciji vata, pitta ali kapha oz. kombinacijam ali trenutnemu neravnovesju. Dnevna rutina ali dinacharya je sledeča:

  • zgodnje jutranje vstajanje, najbolje pred sončnim vzhodom
  • skrb za higieno ustne votline – čiščenje jezika in zob
  • pitje vode, pri čemer je količina, dodatki in toplota odvisna od naše doše
  • odvajanje blata in urina
  • žvrkljanje olja ter oljenje ali krtačenje telesa, pri čemer izbor olja ali krtačenja ponovno odvisen od naše doše
  • tuširanje
  • dihalne vaje in meditacija
  • manjši zajtrk glede na našo došo
  • aktivni del dneva
  • kosilo, ki mora biti v času, ko je sonce najvišje na nebu ter količinsko največji obrok dneva, glede na našo došo
  • krajši sprehod
  • drugi del aktivnega dela dneva
  • pred večerom sprostitev in hobiji
  • manjša večerja do sončnega zahoda
  • zmanjšamo uporabo elektronskih naprav in se pripravimo na počitek
  • spanje od 22:00 ure dalje v temnem prostoru, brez elektronskih naprav

Vsakemu predlagam, da z vpeljavo novosti prične postopoma, se navodil drži vsaj tri tedne, tako da nam novost postane navada in šele nato vpeljemo drugo. Pričnemo s tisto, ki nam je enostavno izvedljiva in nadaljujemo s težjimi izzivi. Počitnice so verjetno dober čas, da s tem pričnemo. Telo potrebuje rutino, um pa se temu upira.

Če vas zanima kakšna rutina je za vas najbolj primerna, katera prehrana, olja, dihalne vaje, jogijski položaji in meditacije in kako to podpremo tudi z zelišči ste vabljeni na osebno svetovanje ali pa na poglobljen enoletni študij. Vabljeni!

mag. Kaja Kastner Yadav, medn. certif. svetovalka ajurvedske medicine in učiteljica joge