Ajurveda in poletje – vodnik

Poletje je sramežljivo potrkalo na vrata s postopoma toplejšimi dnevi. Odvisno od vaše konstitucije vam lahko poletje ojača notranji občutek harmonije ali pa poslabša katero izmed vaših težav. Ajurveda obravnava poletje kot čas pitta doše.

Ajurveda obravnava poletje kot sezono, v kateri prevlada pitta doša

Vroč človek, ki ima raje hladno podnebje (npr. zimo), se bo v hudi vročini počutil zelo neprijetno. Po drugi strani pa bo nekdo, ki se v zimskih mesecih nikoli ne bo mogel ogreti, doživel ravno nasprotno: ta oseba bo v poletni vročini nadvse uživala.

Stanje ravnovesja lahko podpiramo skozi vse leto tako, da zavestno živimo v harmoniji z naravnimi cikl. To pomeni, da prilagajmo vsaki sezoni svoj življenjski slog in prehranjevalne navade.

Čeprav se ta ideja sprva zdi naporna, mnogi ugotovijo, da so priporočene sezonske prilagoditve povsem naravne in da lahko nekaj preprostih sprememb močno poveča zdravje in vitalnost.

Ko v ajurvedi govorimo o zdravju, govorimo o uravnoteženih došah ali funkcijah v telesu, stanju sedmih tkiv in treh izločkih. Praviloma preveč enakih lastnosti poveča neravnovesja, nasprotne pa ga uravnovesijo. V primeru povečanih doš prihaja do bolezni.

To pomaga razložiti, zakaj poletje v vsakem od nas vzbudi nekaj drugega. Če poznate svojo došo, lahko posameznim letnim časom še bolje prilagodite svoj življenjski slog in prehrano.

Če svoje konstitucije ali prakruti še ne poznate, se lahko prijavite na ajurvedsko svetovanje, kjer bomo določili vašo kombinacijo doš ter trenutno stanje. Tako boste lahko vedeli, kako skozi leto prilagajati prehrano in življenjski slog za vzdrževanje zdravja.

Kako ajurveda obravnava poletje?

Značilnosti poletja – vročina, dolgi sončni dnevi, intenzivnost in preobrazba – so tudi lastnosti pitta doše, zato poletje velja za sezono pitte. Poletje ima sicer tudi določene značilnosti vate, saj vročina tudi suši.

Poletna sezonska rutina je namenjena spodbujanju prehranjevalnih in življenjskih navad, ki bodo pomagale preprečiti prekomerno kopičenje poletnih lastnosti in vam omogočile, da uživate v poletju.

Kaj ajurveda priporoča za poletje?

V poletnih mesecih se osredotočimo na uravnavanje pitte tako, da se ohlajamo, sprostimo in zmanjšamo stres. Koristno je tudi, če se naučite prepoznati zgodnje znake neravnovesja pitta, da boste lahko hitro ukrepali, če se pojavijo.

Toda poletje ima tudi nekaj izrazito značilnosti vate, zato boste želeli ostati hidrirani, spodbujati stabilnost in uravnotežiti naravno ekspanzivnost in gibljivost vate z umirjenimi in prijetnimi aktivnostmi.

Naslednja priporočila za pitto so primerna za večino ljudi poleti.

Ajurveda in dieta za poletje

Poleti naša telesa naravno hrepenijo po lahki hrani in manjših obrokih, ki so lahko prebavljivi, saj se agni (prebavni ogenj) – močan vir notranje toplote – razprši, da nas ohladi. Medtem ko boste uživali v okusu in teksturi hrane, boste zmanjšali tveganje za prenajedanje.

Poletje je čas, da date prednost sladkemu, grenkemu in trpkemu okusu ter uživate v hladnih, tekočih, tudi manj mastnih živilih. To je najboljši letni čas za uživanje svežega sadja in solat. Prav tako je pravi čas, da si privoščite sladke mlečne izdelke, kot so mleko, maslo, ghee, skuto, domač svež jogurt in celo sladoled.

Čeprav je sladkor na slabem glasu, ajurveda pozna sharkara sladkor, izdelan iz sladkornega trsja po tisočletni tradiciji. Tako ne zakisli telesa. Sladek okus vlaži in hladi, zato je idealno ga dodajati v zmernih količinah tudi v poletne napitke. Med in melasa grejeta, zato se jima raje izognemo v tem času.

Napitki naj bodo hladni ali sobne temperature, vanje pa lahko dodate meto ali limeto in malo surovega sladkorja. Privoščite si sladki lasi, hladne zeliščne čaje, kot so poprova meta, sladki koren, komarček ali vrtnica ter napitek za hidracijo. Ledenim pijačam se je najbolje izogibati; motijo ​​prebavni ogenj in posledično v telesu ustvarjajo toksine.

Zmerni bodite pri uživanju kislega ali nezrelega sadja, staranih sirov ter zelenjave in začimb, ki grejejo, npr. korenje, pesa, redkev, čebula, česen, ingver in gorčična semena. Izognite se tudi pekočim začimbam kot je čili ali kajenski poper, idealne so pitta balance začimbe.

Upoštevajte tudi, da bo surova zelenjava (npr. solata) bolje prebavljiva, če jo zaužijete ob kosilu in ne ob večerji.

Življenjski slog poleti

Poletje je polno živahne energije in večina ljudi v tem letnem času zgodaj zjutraj lažje vstane. To je naravni in blagodejni ritem, ki ga je treba sprejeti. Zgodaj zjutraj je tudi najboljši čas za gibanje.

  • Pred kopanjem masirajte kožo z lahkim nanosom pomirjujočega olja za pitto, kot so kokosovo olje, sončnično olje ali pitta masažno olje, da pomirite živčni sistem in ohladite telo.
  • Obraz osvežite z bio vrtnično vodo, lahko jo dodate tudi v napitke, jammi.
  • Eterična olja jasmina in khusa so dobre dišave za poletje, lahko pa uživate v osvežitvi z vrtnično vodo, da pomirite, ohladite in osvežite svoj um.
  • Oblačenje v lahka, zračna oblačila iz bombaža ali svile in hladne barve, kot so bela, modra, vijolična in zelena, vam bo pomagalo preprečiti pregrevanje telesa.
  • Poletje je idealno za preživljanje časa v naravi, ko pa greste ven, nosite pokrivalo s širokim robom in sončna očala, da se zaščitite pred močnim soncem.
  • Lase negujte s šamponom amalaki in za hidracijo ter zaščito pred slano vodo uporabite bhringaraj olje za lase.
  • Zvečer pred spanjem umijte in posušite stopala ter jih masirajte z lahkim nanosom Brahmi olja, da ozemljite svojo energijo in odvzamete toploto.
  • Najbolje je, da se odpravite spat do 22. ure. ali najkasneje do 23.00. Na ta način se izognemo preveč stimuliranemu umu, ležanje na desnem boku pa bo aktiviralo lunino pot v levi nosnici, ki pomirja in hladi.

Poletna vadba

Poletje je idealno za zunanje športne dejavnosti, vendar moramo upoštevati, da jih izvajamo v hladnem delu dneva in ne opoldan, ko je vročina najvišja.

Vadba ogreje telo in se ji je v tem času podnevi bolje izogibati, zlasti od 10. do 14. ure. Namesto tega poskusite telovaditi zgodaj zjutraj, ko je ozračje še hladno.

Pomembno je tudi, da z vadbo ne pretiravate. V idealnem primeru vadite s približno 50–70 odstotki svojih zmogljivosti, če lahko, ves čas dihajte skozi nos.

Pitta joga

Pitta je v svoji naravi ognjena in intenzivna. Sezono pitte lahko uravnotežite tako, da preprosto prilagodite prakso joge, da pomiri lastnosti pitte. Premikajte se nežno, tekoče in graciozno, pri čemer naj ostane pogled mehak in dih stabilen.

Ker se toplota zadržuje v sončnemu pletežu (solarni pleksus), dajte prednost asanam, ki masirajo, krepijo in stiskajo predel trebuha (npr. mačka, krava, kobra, lok, zasuki ipd.) V vadbo vključite tudi asane, ki hladijo (položaj otroka, pozdrav luni).

Zeliščna podpora za poletje

Številna zelišča, ki podpirajo zdravo delovanje pitte, so lahko še posebej koristna v poletni sezoni. Med njimi so:

Vse in še več za podporo svojemu telesu v poletnih dneh lahko najdete v naši spletni trgovini, pod kategorijo Pitta doša.

Znanje o došah, ajurvedski prehrani in uravnavanju neravnovesji lahko pridobite na enoletnem izobraževanju iz uporabne ajurvede.