Kdor se je vsaj malo poglobil v znanost joge, se je srečal s termini, ki govorijo o treh kvalitetah celotne kreacije, v sanskrtu znane kot maha guna. To so sattva, rajas in tamas. Te kvalitete najdemo v naravi, v telesu in tudi v našem umu. Najlažje jih predstavimo kot kvalitete znanja in harmonije, aktivnosti in rasti ter pasivnosti in razpada. To so univerzalne lastnosti narave, kjer ena sila spodbuja kreacijo, druga jo vzdržuje in tretja jo uniči. V Indiji povsod najdemo to trojico, tudi v bogovih Brahma, ki kreira, Vishnu, ki vzdržuje in Shiva, ki uniči.
Pred leti sem mi je zelo vtisnil v spomin dogodek, ki mi je nazorno razkril te tri gune. Na obrobju domačega vrta raste neškropljeno drevo hruške. Proti koncu poletja sem se le odpravila pogledati, kaj se z njo dogaja in prizor je bil res zanimiv. Po tleh je bilo kar nekaj hrušk, ki so že gnile, ose in druge žuželke, so se gostile in že skorajda opijale v alkoholnih hlapih. Na drevesu so nekatere hruške bile še zelene in čvrsto oprijete na veje. Nikakor še niso bile pripravljene spustiti stika z virom hranil. Verjetno bi bil njihov okus še kisel in trpek. Tam višje pa sem uzrla hruško, rumeno oranžne barve in ko sem ji ponudila dlan, se je sama spustila vanjo. Seveda je to bil najslajši, sočen, sladek in hranljiv sadež. Pred menoj se je pokazala kreacija v vseh treh gunah. Tamas na tleh, rajas na drevesu in sattva na dlani.
Ko je naš um preplavljen s tamasom, so naše misli počasne, pasivne, destruktivne, takrat smo v popolnem neznanju, depresiji, smo žalostni, togi, leni in manipulativni. Rajas v um prinaša hiperaktivnost, preveč misli, agresijo, nemir, strast, tekmovalnost, sebičnost in nespečnost. V običajnem življenju nihamo med tema dvema skrajnostima. Ali smo preveč aktivni, vzhičeni in razdraženi ali pa zapademo v popolno neaktivnost, depresijo, apatičnost. Eno balansira drugo, vendar ne eno ne drugi ne pomeni ravnovesja. Običajno želimo biti stalno veseli, polni energije in aktivni. Vendar, ko to dosežemo z naporom, pride streznitev v obliki nezadovoljstva, utrujenosti, nemoči. Na srečo obstaja še tretja, srednja pot ali sattva, ki prinaša harmonijo, znanje, mir, fokus, sproščenost, odprtost, kreativnost, sočutje in sodelovanje.
Vse kar vnašamo v svoje telo in um preko petih čutil ter z dnevnimi aktivnostmi nosi posledice, ki se odražajo na našem počutju. Pri tem ne smemo zanemarjati vpliva hrane na počutje in mentalno stanje. Poleg hoje v naravi, ukvarjanje s hobiji, delovanje v skladu z našim poslanstvom, primerno izvajanje jogijskih položajev, dihalnih tehnik, sproščanje ter meditacija, tudi primerna hrana doprinaša k temu, da ustvarjamo več sattve v umu in zdravje v telesu. Ko smo v sattvi, so naše odločitve pravilne!
Kaj je satvična hrana?
To je hrana, ki je:
- lokalno pridelana in ekološka,
- dozorela na soncu,
- sveže pripravljena,
- kuhana z ljubeznijo ter
- užita v miru in s pozornostjo.
Katera je satvična hrana?
- vse sveže, sladko in zrelo sadje,
- vsa sveža, zrela zelenjava, ki ni kisla ali pekoča,
- polnozrnata žita,
- oreščki in semena,
- kalčki,
- stročnice,
- zeliščni čaji,
- izvirska voda,
- nepekoče začimbe,
- mleko, če je pridobljeno na nenasilen način ter njegovi izdelki maslo in ghee ter
- med.
Med rajasične snovi spada hrana, ki je zelo kisla, pekoča, grenka ali slana, kava, pravi čaj in čokolada in ostale pijače, ki stimulirajo, jajca, ribe, nezrelo sadje in zelenjava ter uživanje hrane na hiter način.
Med tamasično hrano in snovi spadajo meso, alkohol, tobak, droge, čebula, česen, gobe, fermentirana hrana, zamrznjena, predelana, konzervirana ali postana hrana, hrana kuhana v mikrovalovni pečici ali na indukciji ter prenajedanje.
V ajurvedi gremo še korak dlje in vsakemu posamezniku ali posameznici določimo hrano glede na njeno trenutno fizično in mentalno stanje ter izberemo znotraj sattvičnih skupin živila, ki so najbolj primerna.
Vabljeni na ajurvedsko svetovanje!
Satvična hrana je na voljo tudi v naši ajurvedski spletni trgovini.