Dvig imunskega sistema z ajurvedo

dvig imunskega sistema

Dvig imunskega sistema s pravilnim življenjskim slogom, hrano in ajurvedskimi zelišči je lažji, če veste kako bolezen in zdravje funkcionirata.

V zadnjih mesecih letošnjega leta se je ponovno obudilo zanimanje za dve teoriji, ki sta v 19. stoletju krojili medicinsko znanost glede nastanka bolezni. Pasteur, ki je sicer na smrtni postelji priznal, da se je motil, je zakoličil teorijo o mikrobih, ki vstopajo v telo in tako povzročajo bolezni. Še danes v vseh medicinskih učbenikih piše, da največji del bolezni v človeku nastane z delovanjem mikroorganizmov (virusov, bakterij, glivic), ki od zunaj vstopajo vanj in ga zastrupijo.

Na drugi strani je Bechamp trdil, da vsi mikroorganizmi izhajajo iz samih živih bitij in je njihov obstoj odvisen od spremembe stanja v okolju, v katerem se nahajajo.

Imunski sistem po ajurvedsko

Ajurveda je pred več kot 3.000 leti spoznala, da v telesu zaradi neprimerne presnove nastajajo snovi, ki so za telo in celice neuporabne. Te lahko na dolgi rok povzročijo bolezni. Funkcijo prebave vse od prebavnih organov do celičnega nivoja v ajurvedi imenujemo agni, ne presnovljene snovi, ki se lahko nahajajo v prebavnem traktu ali med celicami in so neuporabne za telo pa imenujemo ama ali toksini. Optimalno stanje agnija, zagotavlja uničenje ame.

V ajurvedi uvrščamo bakterije, viruse in glive med krumije, ki tudi spadajo med amo. Torej je Bechampova teorija zelo podobna teoriji ajurvede in lahko strnemo misel, da so mikroorganizmi del nas in našega okolja in nas ne napadajo od zunaj. Stanje našega notranjega okolja je tisto, ki jim omogoča rast ali smrt.

Amo ali toksine v telesu prepoznamo kot: slab zadah, obloge na jeziku, neprijeten vonj potu, urina ali blata, bolečine v mišicah, boleči sklepi, vnetja v telesu, ne izločanje mal, zaprte dihalne poti, zastoj limfe, nečista koža, povišana kandida, bakterijske infekcije, alergije, povišan holesterol, trigliceridi in krvni sladkor, dlje časa rahlo povišana telesna temperatura, utrujenost, nizka energija, mentalna zamegljenost. Toksini se v telesu nabirajo tudi zaradi uživanja nečiste vode, hrane in zraka ter sevanj.

Ajurveda ima zelo zanimivo definicijo popolnega zdravja – svastha. To je stanje, ko so funkcije komunikacije, transformacije in gradnje telesa – vata, pitta in kapha doša, metabolizem – agni, hranjenje in proizvodnja tkiv – sapta dhatu, izločanje treh odpadnih snovi, blato, urin in pot – tri mala in delovanje petih čutil in organov delovanja – jnan in karmenindriya, optimalni. Ob tem mora biti naš um – manas v stanju ravnovesja ter duša – atma, zadovoljna. Torej zdravje ni le odsotnost bolezni, temveč veliko več in vključuje tudi naše mentalno stanje in duševno zadovoljstvo.

Odličen imunski sistem – ojas, je tako le posledica popolnega zdravja. Zato ne moremo iskati bližnjic in ob neprimernem življenjskem slogu, neprimerni prehrani, napačnem kombiniranju hrane, ob stresu in fizični neaktivnosti, vzeti tabletko ali vakcino in pričakovati odličen imunski sistem.

Vsak posameznik je primarno odgovoren za svoje zdravje, naša pravica pa je, da živimo v zdravem okolju.

V ajurvedi sledimo naravnim ciklom dneva in sezone ter prisluhnemo naši edinstveni konstituciji. Zato nikoli ne uporabljamo ene rešitve za vse, temveč rešitev prilagodimo posamezniku. Vedno predlagamo vpeljavo sprememb na treh ključnih področjih in sicer življenjski slog, prehrana in zelišča. Pa poglejmo, katere splošne napotke lahko vsak izmed nas vključi v svoje življenje.

Kako poskrbimo za dvig imunskega sistema?

Življenjski slog

Uredimo rutino pri spanju in hranjenju. Najpomembnejši del noči za spanec je zgodnji del pred polnočjo, do druge ure zjutraj, ko se odvija največ procesov vzpostavitve ravnovesja na fizičnem in mentalnem nivoju. Torej spimo od dvaindvajsete ure do šeste ure zjutraj. Dolg jutranji spanec ni nikoli tako krepčilen kot zgodnji odhod v posteljo.

Še vedno slišim, da je zajtrk najpomembnejši in največji obrok dneva, a žal to v ajurvedi ne velja. Tako kot se sonce dviguje preko neba in doseže najvišjo točko opoldne, tako je tudi naš prebavni sistem sposoben zaužiti in prebaviti največji obrok dneva za čas kosila, ki naj bo sredi dneva. Zajtrk in večerja naj bosta manjša.

Jutro naj bo namenjeno umivanju zob in strganju jezika ter nato pitju manjše količine mlačne vode. Odvajanje blata naj bo vsakodnevno in če temu ni tako, je potrebno ukrepati. Pri tem vam lahko pomaga triphala. Desetminutno žvrkljanje sezamovega olja odstranjuje toksine, krepi dlesni in pomaga ohraniti vlažno ustno votlino. Neprecenljiv postopek, ki čisti nosno votlino je vnašanje čistilnega olja – anu thaila ali negovalnega olja – nasya v nosnici. Postopek očisti zgornje dihalne poti, deluje proti alergijam in vlaži nosno sluznico, ki tako lažje opravlja čistilne funkcije.

Kdor izvaja jogijske fizične položaje in dihalne tehnike, je jutro idealen čas. Enostavna dihalna vaja, ki jo lahko izvedemo je trebušno dihanje. Vdih poglobimo čim nižje v področje trebuha, ki se odpre navzven in ob izdihu pomakne navznoter in navzgor. Izdih podaljšamo. Oboje naj bo čim bolj spontano in nežno. Tako se pripravimo na bolj umirjen in uspešen dan. Ogljikov dioksid, ki ga izdihamo je odpadni produkt dihalnega procesa in velja za malo – izloček, katerega ne bi smeli ponovno vdihovati. Zato vadite v zračnem prostoru, brez fizičnih ovir na obrazu.

Zavedanje, da misli in čustva, ki jih gojimo ustvarjajo takojšen odziv v mikrobiologiji celice in tako kreirajo naše trenutno stanje, nam da možnost, da uporabimo katero izmed tehnik koncentracije s katerimi opazujemo telo, dih in svoj um. Z opazovanjem mentalne vsebine in opuščanjem, razrešujemo globoke mentalne vzorce in travme, ki sicer zahtevajo ogromno energije, da jih držimo pod kontrolo. Koncentracija nas pripelje v meditacijo, stanje širšega zavedanja. Ta bi morala postati pomemben del vsakdanjika, da združimo fizično in duhovno bivanje v celoto.

Optimalno gibanje, dihanje in izpostavljanje soncu, zvenijo preveč enostavno, a so osnovni gradniki našega zdravja, na katere ne smemo pozabiti.

Kako hrana lahko pomaga za krepitev imunskega sistema?

Za dvig imunskega sistema izločimo vso procesirano hrano in uživajmo doma pripravljeno lokalno, ekološko in sezonsko hrano. To je super hrana!

Pomembno je pravilno kombiniranje hrane, ki lahko povzroča nepopolno presnovo in tako ustvarja amo – toksine. Pomembno je, da v istem obroku ne mešamo različnih beljakovin, kot npr. meso in jajca, ribe in mlečne izdelke, mlečne izdelke in meso. Sadja ne mešamo z mlečnimi izdelki (mleko, jogurt, skuta) in nikoli ga ne uživamo po obroku. Sadje vedno jemo na tešče.

Jemo takrat, ko smo lačni! Če za čas kosila nismo lačni, pomeni da moramo spodbuditi apetit. Če zjutraj nismo lačni in telo kaže znake ame, lahko zajtrk preskočimo in jemo kasneje. Po hrani se moramo počutiti dobro, polni energije, če imamo znake napihnjenosti, pekoče občutke ali kislino, smo utrujeni ali zaspani, pomeni da naš agni ne funkcionira optimalno. 

Hrana bo okusnejša in lažje prebavljiva, če dodajamo sledeče ajurvedske začimbe – kumin, koriander, kardamom, svež ingver, kurkuma ter ščepec črnega popra. Hkrati te začimbe vsebujejo snovi, ki delujejo proti vnetno, izboljšajo agni in odpravljajo amo – toksine. Začimbe potrebujejo toplotno obdelavo, zato naj se kuhajo. Bolje je jemati začimbe redno in v manjših količinah, kot njihov ekstrakt v večjih kratkotrajnih dozah. Kapsule in tablete ekstraktov ne vsebujejo ostalih pomožnih sestavin, ki skupno delujejo na zdravje.

Ko govorimo o sezonskih prilagoditvah in predvsem zimi, ko se pričakuje več respiratornih obolenj, se predlaga tople in kuhane večerje, brez izdelkov, ki sluzijo telo. To pomeni, da izločimo rdeče meso, ribe, pšenico in izdelke iz pšenice, mlečne izdelke in predvsem jogurt, sladke izdelke ter cvrto hrano. Zelenjavne enolončnice z lečo so idealen obrok.

Kako ajurvedska zelišča pomagajo za krepitev imunskega sistema?

Določena zelišča pomagajo za dvig imunskega sistema. Katera ajurvedska zelišča predlagamo v jesenskem in zimskem času:

  • Chyavanprash – odlična pasta, primerna tudi za otroke, za vse tri doše, užijemo eno čajno žličko zjutraj na tešče,
  • Tonik za imunski sistem – vsebuje mešanico ajurvedskih zelišči in začimb, ki dviguje imunski sistem
  • Guduchi – zelišče, ki detoksificira telo, za vse tri doše, dviguje imunski sistem, užijemo pol čajne žličke zjutraj in zvečer,
  • Amalaki – sadež v prahu z veliko vsebnostjo vitamina C, dviguje imunski sistem in deluje negovalno, užijemo eno čajno žličko v čaju,
  • Kurkuma – dodajamo v hrano, vsak dan, užijemo vsaj polovico čajne žličke,
  • Ingver – dodajamo v hrano in pripravimo čaj, katerega pijemo enkrat dnevno,
  • Tulsi – pijemo čaj, kateremu dodamo tudi cimet, črni poper, ingver in rozine in pijemo enkrat dnevno,
  • Triphala – mešanica prahu treh sadežev, ki blagodejno vpliva na prebavni trakt in detoksifikacijo ter uravnava vse tri doše. Pijemo zvečer pred spanjem, eno čajno žličko vmešamo v vročo vodo, ko se ohladi spijemo.

V primeru kašlja pričnemo uporabljati mešanico sitopaladi, katero užijemo z žličko medu in dodatno okrepimo ajurvedsko rutino in se posvetujemo z ajurvedsko svetovalko.  

Omenjena zelišča lahko kupite v naši ajurvedski spletni trgovini.

Za dvig imunskega sistema je zelo dobro poznati svojo ajurvedsko konstitucijo in trenutno stanje doš. Na ta način individualno prilagodimo prehrano, zelišča ter ajurvedske rituale, ki nas popeljejo v ravnovesje. Ajurvedsko svetovanje naj zato vsebuje pogovor, pregled oči, jezika in kože ter otip pulza. Z vadbo joge, ki vsebuje elemente fizičnih in dihalnih vaj ter sproščanja bomo pozitivno delovali na um in pretočnost telesa. Z ajurvedo poskrbimo za telo. Joga pripomore za več energije, umirjen um in duhovno telo in tako delujemo celostno na svoje življenje.

Kaja Kastner Yadav, medn. certif. ajurvedska svetovalka in učiteljica joge

Vodja centra Ajurjoga