Ajurvedski leksikon

Ste se kdaj spraševali, kaj pomenijo ajurvedski izrazi v sanskrtu? Prav zanimivo jih je spoznati, saj tako počasi širimo vpogled v bogato in globoko znanje vede o življenju.

Agni ali prebavni ogenj

Ajurveda pripisuje agniju ali prebavnemu ognju zelo velik pomen. Pravi, da je agni prehod ali vrata skozi katera morajo prestopiti ne le hrana temveč tudi misli, občutki in čustva, ki se z njegovo pomočjo pretvorijo v čisto zavedanje. Agni je široko zastavljen in dinamičen koncept, glavni faktor osebne energije, vitalnosti in dobrega počutja.

Agni v prebavnem sistemu razgradi, absorbira in asimilira zaužito hrano. Kar se v telesu ne prebavi, se kopiči v obliki toksinov ali ame. Ama v prebavnem traktu povzroča številne težave v črevesju, lahko se širi tudi v telo in tam povzroča zastoje v kanalih ter bolezni v ostalih organih in tkivih.

Agni je tudi sposobnost procesiranja zunanjih informacij, prejetih preko petih čutil ter vtisov in doživetji. Tudi na mentalnem nivoju obstajajo toksini ali ama, ki se izražajo kot negativne misli, zmedenost, mentalne blokade in čustvena zaprtost.

Ajurveda ali znanost o življenju

Beseda ajurveda izhaja iz starodavnega jezika sanskrt in prevedeno pomeni znanost (veda) o življenju (ajur). Je najstarejši medicinski sistem, izhaja iz Indije in je sestrska veda joge.

Ajurveda upošteva telo, um in dušo posameznika. Trdi, da le usklajeno delovanje uma in telesa nas privede do Sebe. Biti v Sebi pomeni tudi slediti svoji Dharmi – svojemu poslanstvu, živeti takšno življenje, ki je naše lastno bistvo. Ko smo v tem toku, dopuščamo življenjski energiji, da teče skozi nas. In kar teče, je živo. Kar ne teče, služi bolezni. Bolezen vidi ajurveda kot zadnji klic telesa, da nekaj spremenimo. Z naravnimi in individualnimi metodami tako ponovno vzpostavimo ravnovesje v telesu.

Ajurveda temelji na predpostavki petih elementov, ki sestavljajo celoten univerzum kot tudi človeka. Ti elementi so prostor, zrak, ogenj, voda in zemlja. Nanje gledamo skozi lupo kvalitet, ki jih vsebujejo in ne kot na dejanske fizične elemente. Z združevanjem elementov ajurveda definira principe delovanja telesa, imenovane tri doše. V slovenskem in tudi drugih tujih jezikih nimamo besed za te principe, zato uporabljamo besede v sanskrtu – vata, pitta in kapha doša.

Ajurvedska zelišča

Ajurvedska zelišča in ajurvedski prehrambni dodatki imajo številne učinke, katere je potrebno poznati preden se odločimo za njihovo uporabo. Učinkujejo na doše vata, pitta ali kapha, na organe, na tkiva, kanale in lahko imajo specifičen učinek.

V ajurvedi se nikoli ne predpisuje zelišča ali prehrambnega dodatka za določeno bolezen ali glede na simptome. Ajurveda vedno najprej poišče vzrok neravnovesja, ki je posledica spremembe vata, pitta ali kapha doše in šele nato priporoči ajurvedsko zelišče ali ajurvedski prehrambni dodatek. Dodatno dejstvo, da ne jemljemo ajurvedskih zelišč in ajurvedskih prehrambnih dodatkov brez poznavanja vzroka svojega neravnovesja je, da imajo stranske učinke. Ti so lahko povečanje doše vata, pitta ali kapha, povečanje ame ali toksinov v telesu ter drugi.

Zelo pomembno je tudi, da so ajurvedska zelišča in ajurvedski prehrambni dodatki, ki jih vnašamo v telo iz ekološke pridelave, saj tako ne vsebujejo težkih kovin in pesticidov, ki so zdravju škodljivi.

Ama ali toksini

Ama je v ajurvedi koncept, ki označuje toksine. Ti nastanejo zaradi slabe prebave ali oslabljenega prebavnega sistema, neizločanja urina, blata in potu iz telesa, ter zaradi povišanja doš. Na mentalnem nivoju nastane zaradi potlačenih čustev in misli. Ama je najbolj vidna kot obloga na jeziku, lahko pa se odraža kot splošna utrujenost in bolečina, slab zadah iz ust, slaba prebava, paraziti in glivice, močan vonj potu, blata in urina, zaprte dihalne in prebavne poti ter ostali kanali, letargija, zmanjšana želja po intimnosti, nenavaden okus v ustih ali bolečina v lasnih konicah.

Dhatu ali tkivo

Dhatu pomeni tkivo, ajurveda jih pozna sedem. Rasa, rakta, mamsa, meda, asthi, majja, shukra in artava so plazma in limfa, rdeče krvničke, mišice, maščobno tkivo, kosti, živčno tkivo in kostni mozek ter moške in ženske spolne celice. Stanje tkiv se izraža preko kože, oči, las, nohtov, zob in izločkov telesa. Na ta način ugotovimo neravnovesja, ki se v njih odvijajo.

Dinacharya ali dnevna rutina

Dinacharya ali dnevna rutina je pomemben faktor v ajurvedi, ki privede do uskladitve uma in telesa z dnevnimi ritmi narave. To vključuje najrazličnejše dnevne prakse, osebno higieno telesa, kože, ustne votline, jezika, oči in ušes, telesne in dihalne vaje, duhovne prakse, prehranjevanje in spanje.

Doša

Doša je beseda s katero označujemo tri principe ali vitalne energije v telesu. Imenujejo se vata, pitta in kapha. Z njimi lahko opišemo vse telesne značilnosti, duševne zmogljivost in čustvena nagnjenja. Doše tudi uravnavajo fiziološke in psihološke procese v telesu in umu. Opravljajo različne funkcije in delujejo soodvisno. Doše se nenehno spreminjajo zaradi prehrane, načina življenja, letnih časov in ostalih zunanjih in notranjih vplivov.

Vata doša

Vata došo sestavljata elementa prostor in zrak. Njene kvalitete so ”Tatra ruksha laghu shita khara sukshma chalo nilaha.” torej suha, lahka, mrzla, groba, subtilna in mobilna.

Princip vata v telesu povzroča mobilnost. Mentalne funkcije, čutilne zaznave, živčni impulzi, dihanje, peristaltika, izločanje in cirkulacija so funkcije vate. Glavni sedež vate je debelo črevo.

Vata se v telesu poveča zaradi uživanja grenkega, trpkega in pekočega okusa ter mrzle, nekuhane, suhe in postane hrane. Na povišanje vplivajo tudi vse prekomerne dejavnosti v športu in delu, pogosta potovanja, še posebej z letalom, prekomerne stimulacije čutil, čustva strahu, žalovanja in skrbi ter zadrževanje naravnih potreb. V naravi se kvalitete vate povišajo jeseni in zgodaj pozimi.

Znaki in simptomi neravnovesja vata doše so vetrovi, zaprtost, bolečine v križu, suha in razpokana koža, slaba cirkulacija, mrzle roke in noge, hujšanje, hiperaktivnost, tiki, palpitacije, nespečnost, strah, nervoza, anksioznost, občutek neprizemljenosti, pozabljivost in druga kompleksnejša vata neravnovesja.

Pitta doša

Pitta došo sestavljata elementa ogenj in voda. ”Pittam sasneha tishnoshnam laghu visram saram dravam.” so kvalitete pitte, torej oljnata, ostra, vroča, lahka, ostrega vonja, se širi in je tekoča.

Princip pitta v telesu obvladuje transformacije. Funkcije v domeni pitte so prebava, absorpcija in asimilacija. Poleg tega vpliva na kožo, kri, vid in inteligenco. Glavni sedež pitte je tanko črevo.

Pitta se v telesu poveča zaradi uživanja pekočega, kislega in slanega okusa ter fermentirane hrane. Čustva jeze, agresivnost, kompetitivnost, ljubosumje in kritičnost bodo ta princip še dodatno dvignili. V naravi se kvalitete pitte povišajo poleti.

Znaki in simptomi neravnovesja pitta doše se kažejo kot povečana kislina, zgaga, diareja, občutljivost na sonce, akne, ekcemi, izpuščaji, izpadanje las, rumena obarvanost kože in oči, vrtoglavica, omotičnost, tenzijski glavoboli, vse vrste vnetij, krvavitve, močne menstruacije, razjede, vročinski valovi, jeza, agresivnost, kritičnost in druga kompleksnejša pitta neravnovesja.

Kapha doša

Kapha došo sestavljata elementa voda in zemlja. Njene kvalitete so ”Snigdhah sito gurur manda slaksna mrtsna sthira kaphah.” kar pomeni oljnata, hladna, težka, počasna, gladka, podobna glini in statična.

Princip kapha v telesu predstavlja rast, strukturo in stabilnost. Funkcije v njeni domeni so: spomin, lubrikacija sklepov, zaščitna sluz organov in izmenjava plinov v pljučih. Predstavlja tudi limfo, mišice, maščobno tkivo in nam omogoča stabilnost, rast, moč, energijo in spanje. Glavni sedež kaphe je želodec.

Z uživanjem hrane sladkega, kislega in slanega okusa kapho povečujemo, ravno tako kot s preveč mastno hrano, preveliko količino tekočin, z mrzlimi tekočinami, dnevnim spanjem ter čustvi pohlepa in posesivnosti. V naravi se kvalitete kaphe povišajo pozno pozimi in spomladi.

Znaki in simptomi neravnovesja kapha doše so občutek polnosti v želodcu, nizek apetit, prekomerna sluz, prehlad, kašelj, počasen metabolizem, brezvoljnost, zatekanje limfe, prekomerna teža, povečan holesterol, pohlep, navezanost in druga kompleksnejša kapha neravnovesja.

Nadi pariksha

Ajurveda je razvila kompleksen način ugotavljanja stanja telesa in uma preko čutenja pulza. Tu gre za občutenje različnih kvalitet pulza na sedmih nivojih radialne arterije na levi in desni roki. Na ta način se ugotovi ajurvedska konstitucija in trenutno neravnovesje v smislu vata, pitta, kapha, stanje tkiv, pod doš in organov, konstitucija uma in njegovo trenutno stanje ter stanje imunosti telesa ali ojas.

Ojas ali imunost

Ojas je esenca sedmih tkiv ali dhatujev. Če se procesi hranjenja tkiv odvijajo pravilno, bo telo kot zadnji produkt te verige proizvedlo ojas. V današnjem času to vidimo kot vitalnost in imunsko sposobnost telesa. Zato je zelo pomembno v kakšnem stanju so tkiva, saj delujejo soodvisno in tako vplivajo na imunost telesa.

Prakruti ali konstitucija

Prakruti ali konstitucija je naše individualno razmerje doš vata, pitta in kapha. To je določeno ob spočetju. Zaradi zunanjih ali notranjih vplivov se razmerje doš spremeni, to je vikruti. Zdravi smo, kadar so doše v enakem razmerju kot ob spočetju.

Samprapti ali bolezenski proces

Samprapti ali bolezenski proces je v ajurvedi razdeljen na šest stopenj.

Prvi dve stopnji se dogajata v prebavnem traktu, kjer se doše kopičijo. Doše povzročajo težave v organih, kjer so naravno prisotne in sicer kapha v želodcu, pitta v tankem črevesju in vata v debelem črevesju.

V tretji stopnji se doše širijo v obtok in svoja sekundarna mesta. Tu povzročajo prve simptome neravnovesja in s svojimi kvalitetami vplivajo na naše počutje.

V četrti stopnji doša vstopa v oslabljeno tkivo ali organ in oseba občuti prve simptome bolezni.

V peti stopnji se doša depozira v tkivo in bolezen se izrazi v polnem razmahu. Zahodna medicina potrdi bolezen šele na tej stopnji, pred tem je ne zna.

Šesta stopnja je zadnja. Doše takrat vplivajo ne samo na funkcijo temveč tudi na strukturo tkiv ali organov.

Ajurveda ugotovi neravnovesje veliko pred zahodno medicino, ko je še veliko časa za enostavno, hitro in naravno ukrepanje. Tudi, ko je bolezen že v peti in šesti stopnji ajurveda pozna postopke, s katerimi lahko preobrne njen potek. Obstajajo pa seveda primeri, ko so posledice bolezni preveč globoke in je možno bolezen le upravljati.

Srota ali kanal

Srota ali kanali so fizične in energetske poti preko katerih vnašamo ali izločamo sestavine iz telesa, hranimo sedem tkiv ter deluje naš um. Prekomeren tok, zastoji, nove tvorbe in napačen tok v kanalih so tipična neravnovesja.

Kanali imajo svoj izvor, pot in zaključek in pomembno vplivajo na pravilno delovanje telesa.

Če vas zanima spoznati vašo konstitucijo in katera hrana in dnevna rutina vam odgovarja, vabljeni na osebno svetovanje. Znanje o ajurvedi za samopomoč pridobite na poglobljenem enoletnem študiju. Vabljeni!

mag. Kaja Kastner Yadav, medn. certif. svetovalka ajurvedske medicine in učiteljica joge