Ajurvedski zdravnik dr. Shah je obiskal Ajurjoga center že tretjič in z njim smo opravili intervju. Pregledal je tudi poslovanje centra Ajurjoga in podal svoje mnenje.
Ajurveda izhaja iz področja reke Ind ter današnje Indije, zato nekatere osebe dvomijo, da je ta znanost kompatibilna z našo klimo in načinom življenja. Kaj vi, kot ajurvedski zdravnik, menite o tem?
Ajurveda je univerzalna in ni ustvarjena za nobeno posebno področje, klimo ali populacijo. Je znanost oz. veda o življenju. Osredotoča se na dnevno in sezonsko rutino ter kako prilagoditi življenjski stil obstoječi klimi in tako ostati zdrav.
Ajurveda je prisotna v zahodnem svetu zadnjih petdeset let, tako je že več kot milijon ljudi imelo možnost izkusiti njene pozitivne učinke.
Ajurveda ni samo znanost o medicini in bolezni. Je predvsem znanost o življenju in zdravju. V različnih delih sveta ljudje živijo v različnih klimatskih in kulturnih pogojih, uživajo različno hrano ter imajo različne bolezni in zdravila. Vsem pa je skupno to, da imajo isti cilj – zdravje. In to lahko zelo enostavno razumemo in pridobimo s tem, ko sledimo ajurvedi.
Za koga je ajurveda?
Ajurveda je za vsakogar, od otrok do starejših. Še najbolj pa za tiste osebe, ki želijo ostati zdrave – v telesu, umu in duši.
Ajurveda velja za preventivno kot tudi kurativno medicino. V čemu se razlikuje od zahodne medicine?
Prvi cilj ajurvede je ohranjanje zdravja in preprečevanje bolezni. Oboje lahko zelo enostavno dosežemo s pravilno prehrano in primernim načinom življenja. V primeru pojava bolezni, ajurveda najprej predlaga spremembo ravno v prehrani in načinu življenja, da odpravi neravnovesje.
Zdravila niso prva izbira, tako kot je to v praksi zahodne medicine. Ajurveda namreč priporoča, da užijemo za nas primerno hrano, ki deluje kot zdravilo, nato sveža zelišča ter zeliščne preparate. Zelišča ne vsebujejo kemičnih in umetnih sestavin in so zato varna za uporabo. Ajurveda pravi, da je zdravilo tista snov, ki vstopa v telo, opravi svojo funkcijo, je brez stranskih učinkov in se nato izloči iz telesa. Vsaka snov, ki ne opravi tega dela, je strup.
Ajurveda se ukvarja s telesom, umom in dušo, saj so vsi ti deli našega bitja medsebojno povezani in odvisni. Enostavno ne moremo izolirati enega dela od drugega. Ajurveda na našo srečo, zelo jasno pozna in razume njuno povezavo in tako celostno deluje.
Ali nam ajurveda lahko pomaga tudi pri pomlajevanju in dolgoživosti? Kako?
Posebna veja ajurvede imenovana Rasayana chikitsa se ukvarja s pomlajevanjem.
Oseba, ki želi dolgo in zdravo živeti mora slediti določenim življenjskim pravilom, prehrani, aktivnostim ter uživati zelišča, ki s svojimi antioksidativnimi in pomlajevalnimi učinki delujejo na um in telo. Za namene pomlajevanja moramo v telesu tudi odpraviti toksine, za kar ajurveda pozna zelo učinkovite tehnike, ki so predvsem čistilne narave. S temi metodami ponovno aktiviramo življenjsko energijo in tako ohranjamo mladost in vitalnost telesa in uma. Kdor želi ohraniti vitalnost ali se pomladiti, bi moral občasno izvajati te čistilne tehnike.
Kako ajurveda gleda na razvoj bolezni?
Če izvzamemo traume, nesreče ter virusne in bakterijsko nalezljive bolezni, ima ajurveda posebno razumevanje razvoja bolezni ali patogenezo. Zaradi neprimernega načina življenja, ki vsebuje kombinacijo za nas neprimerne prehrane, načina hranjenja, aktivnosti, telovadbe, dnevne rutine, itd…, se v telesu ustvarjajo toksini ali aama. Aama je osnovni razlog za razvoj bolezni.
Druga teorija razlaga, da je vzrok za bolezen fizično in psihološko neravnovesje. To lahko nastopi kot neravnovesje osnovnih principov in energij delovanja telesa oz. vata, pitta in kapha doše, neravnovesje sedmih tkiv telesa ter neravnovesje treh izločkov. Podobno, je za normalno mentalno zdravje, potrebno ravnovesje treh mentalnih kvalitet, sattva, rajas in tamas kvalitete. To so mentalne značilnosti, za katere na splošno lahko rečemo, da prva kvaliteta prinaša sproščenost, jasnost misli in odprtost, druga kvaliteta prinaša v um bojevitost, težnjo po akciji ter ognjena čustva, tretja kvaliteta pa prinaša letargičnost, neaktivnost, depresivnost. Neravnovesje ali motnje teh treh kvalitet botrujejo nastanku bolezni.
Ajurveda pozna več stopenj nastanka bolezni. Prav fascinantno je, kakšna razlika obstaja v pogledu na nastanek bolezni v ajurvedi in zahodni medicine.
Zelo zanimivo je razumeti proces bolezni kot ga vidi ajurveda. Kakršnakoli motnja v zgoraj omenjenih vzrokih povzroči začetek bolezni. Obstaja šest stopenj bolezenskega procesa, ki so zapisani v ajurvedskih tekstih. Začne se s prvo stopnjo Sanchaya (akumulacija toksinov in motnje v energijah telesa v prebavnem traktu), druga stopnja je Prakopa (dodatno povečanje teh vzrokov), tretja stopnja je Prasara (širjenje v krvni obtok), Sthana-shramshaya (lokalizacija ali depoziranje v tkiva), Vyakta (manifestacija) ter končno Bheda (diferenciacija). To je zelo globoka teorija, ki potrebuje več časa in truda za pravilno razumevanje.
Katere so metode diagnostike v ajurvedi?
Veliki učitelj ajurvede, mojster in ajurvedski zdravnik Charak je definiral tri večje načine diagnosticiranja. Vsa ta znanja je zapisal v knjigah pred tisočletji. Ajurveda pa je seveda obstajala že pred temi zapisi. Charak predlaga sledeče metode: darshan (vizuelni pregled), sparshan (dotik) in prashna (spraševanje) kot način diagnosticiranja. Danes imamo veliko število orodij, ki so zelo koristne pri diagnostiki, kot na primer slikanje, MRI, CT, … katere tudi lahko kategoriziramo v eno od treh metod diagnostike. Po mojstru Charaki, je mojster Vagbhat predstavil diagnozo pulza, katera ostaja fascinanten način diagnostike.
Kako opravi svetovanje ajurvedski zdravnik?
Ajurvedski pregled vključuje vse tri načine diagnosticiranja. Ajurvedski zdravnik oz. svetovalec opazuje osebo, če je potrebno opravi pregled z dotikanjem telesa, naredi pulzno diagnostiko ter tudi vpraša klienta o vseh potrebnih informacijah za določitev vzroka bolezni ter morebitnega načrta za zdravljenje. Če ima pacient pri sebi tudi druge izvide, se le ti upoštevajo. Z vsemi obstoječimi informacijami se pripravi načrt za pacienta.
Ta načrt za zdravljenje lahko vsebuje spremembe v prehrani, dnevni rutini, domačih čistilnih in drugih tehnikah, o uporabi začimb, zelišč, zeliščnih dodatkov in ajurvedskih pripravkov. Lahko se tudi predlaga posebne tretmaje kot je masaža, savnanje, ajurvedsko čiščenje telesa ali panchakarma, Shirodhara, Ksharkarma, Agnikarma or shalyakarma (operacija).
Predlaga se tudi izvajanje jogijskih tehnik in sicer fizične vaje ali asane, dihalne tehnike ali pranajame ter meditacije, ali celo mantre kot del celovitega pristopa.
Je panchakarma edini način kako vzpostaviti ravnovesje v telesu? Ali ima kontraindikacije?
Ne, panchakrama ni edini način kako ponovno vzpostaviti ravnovesje. Konzervativni način, ki vključuje kombinacijo pravilne prehrane, sprememb v vsakodnevnih aktivnostih, uživanja začimb, zelišč in ajurvedskih preparatov, tudi pomaga pri vzpostavljanju ravnovesja. Vendar pa je panchakarma bolj učinkovita in ima dolgotrajne učinke. Pri panchakarmi potrebujemo manj časa in učinki so močnejši. Nanjo gledamo kot na detoksifikacijo na celičnem nivoju.
Pri nepravilno izvedenem postopku ali za neprimerne kandidate, lahko panchakarma prinaša negativne posledice. Morebitni negativni učinki so zapisani v tekstih, nekateri so lahko celo smrtno nevarni. Zato je vedno potrebno se posvetovati s kvalificiranim in izkušenim ajurvedskim zdravnikom, kadar želimo izvajati panchakarmo. Akcija in reakcija sta dve lici istega kovanca. Reakcije ali stranski učinki so lahko dobri ali slabi in oboji so možni pri panchakarmi. Strokovno usposobljen ajurvedski zdravnik ali svetovalec bo prepoznal vse morebitne stranske učinke te procedure in pravilno odreagiral.
V ajurvedi je zelo znana abhyanga, oljna masaža telesa. Kakšnega pomena imajo masaže v ajurvedi?
Med vsemi tremi došami ali energijami v telesu je vata doša tista, ki je pomembna in lahko povzroča največ neravnovesji ali bolezni v telesu. Oljna masaža je tako najboljši način kako kontroliramo to energijo. Številni pozitivni učinki masaže so priznani s strani vseh učenih strokovnjakov ajurvede. Oljna masaža je najboljši in zelo pomemben način kako ohranimo zdravje ali upravljamo z neravnovesjem.
Kakšnega pomena imajo jogijske prakse v ajurvedi?
Kot že rečeno, sta um in telo vedno povezana in vplivata eden na drugega. Za ohranjanje zdravja in upravljanje neravnovesja, je ključnega pomena, da sta telo in um uravnovešena. Z jogiskimi tehnikami lahko to oboje dosežemo. Joga je komplementarna stran ajurvede. Je druga stran istega kovanca. Dihalne tehnike in meditacije vplivajo na um, medtem ko jogijske vaje na telo. Če jih pravilno izvajamo, so najboljša preventivna metoda za dolgoživost in zdravje.
Pomembno je, da učitelj joge pozna tudi ajurvedo, saj bo v primeru neravnovesji lahko klientom ali učencem predlagal ali odsvetoval določene vaje ali dihalne tehnike.
Ajurvedsko poznavanje uporabe zelišč je zelo široko in najbolj dovršeno. Kako gleda ajuveda na zelišča?
Kadar govorimo o učinkih zelišč ima ajurveda najbolj poglobljen pogled na to temo. Še nobena znanost ni razvila takega vpogleda in razdelila učinkovanje hrane, začimb in zelišč na štiri nivoje: rasa, virya, vipak in prabhav. Prvi učinek je okus ali rasa, ki ga občutimo na jeziku in spodbuja ali zavira delovanje notranjih organov ter vpliva na naša pozitivna ali negativna čustva; drugi učinek ali virya občutimo v želodcu, kot toploto ali hlad, tretji učinek ali vipak se pokaže šele kasneje kot vpliv na povečanje ali zmanjšanje izločkov iz telesa.
Nekatera živila in predvsem zelišča pa imajo tudi specifičen učinek delovanja na določen organ, tkivo ali čustvo, kar imenujemo prabhav. Če zelišča na eni strani pozitivno učinkujejo na določeno težavo, imajo obenem tudi negativen ali dodaten učinek. Ta se izrazi, če užijemo neprimerno zelišče glede na vzrok težav.
V Sloveniji so ajurvedska zelišča velikokrat oglaševana kot splošna in varna zelišča za vse osebe, za različne tegobe. Vsakdo lahko uporablja katerokoli zelišče. Je to res?
S tem se ne strinjam. Vsaka akcija ima svojo reakcijo. Zelišča, preparati, pa tudi hrana, so lahko varni le, če prvič, so proizvedeni glede na visoke standarde, drugič, se uživajo glede na ajurvedske kriterije in tretjič, se uživajo glede na predloge ajurvedskega zdravnika ali svetovalca.
Vsa zelišča ne morejo biti za vse osebe. Ajurvedsko poznavanje zelišč je zelo široko, študij vsakega zelišča vsebuje poznavanje njene učinkovitosti, stranskih učinkov, kontraindikacij, kompatibilnosti in toksičnosti. Vse to je zelo dobro zabeleženo v antičnih tekstih ter tudi v modernih ajurvedskih študijah.
Kriteriji kako izbrati določeno zelišče vsebujejo sledeče komponente: starost klienta, prevladujoče neravnovesje vata, pitta ali kapha doše, lokacija kjer klient biva, klima, letni čas, moč klienta, moč bolezni itd…
Vedeti moramo tudi kateri del rastline bomo uporabili, v kateri obliki (tableta, prah, čaj,…), v kakšnem časovnem razmaku, s katerimi drugimi podpornimi zelišči bomo uporabili, s katerim sokom, vodo ali čajem.
Ajurjoga center ste že tretjič obiskali. Kakšno je vaše mnenje?
Strokovnost ajurvedske svetovalke, mag. Kaje Kastner Yadav je na najvišjem nivoju in opravlja diagnostiko ter svetovanja tako kot mi v Indiji. Opravljate tudi masaže in terapije panchakarme, ki so tipične za ajurvedo. Presenečen sem nad širokim izborom ajurvedskih zelišč v ekološki kvaliteti. Celo v Indiji jih težko dobimo. Vključevanje joge kot terapije zelo dobro pripomore k boljšim in hitrejšim rezultatom ajurvedske terapije. Želim vam, da le tako naprej delujete!
Kaj nam kot ajurvedski zdravnik za konec še sporočate o ajurvedi?
Ajurveda nam prinaša veliko pozitivnega, imejte vero in zaupanje v to vedo!
V centru Ajurjoga nudimo poleg celostne obravnave, čistilnih tehnik, masaž in joge tudi enoletno izobraževanje iz uporabne ajurvede.