Sama dosha samagnis ca sama dhatu mala kriya prasannatmendriya manah svastha ityabhidiyate.
Sushruta Samhita 15:38
Popolno zdravje je stanje, ko imamo uravnotežene doše, uravnotežen prebavni ogenj, uravnotežena tkiva in izločanje treh izločkov telesa. Ob tem morajo biti tudi naša duša, čutila in um zadovoljni.
Ajurveda pripisuje agniju ali prebavnemu ognju zelo velik pomen. Pravi, da je agni prehod ali vrata skozi katera morajo prestopiti ne le hrana temveč tudi misli, občutki in čustva, ki se z njegovo pomočjo pretvorijo v čisto zavedanje. Agni je široko zastavljen in dinamičen koncept, glavni faktor osebne energije, vitalnosti in dobrega počutja.
Agni v prebavnem sistemu razgradi, absorbira in asimilira zaužito hrano. Kar se v telesu ne prebavi, se kopiči v obliki toksinov ali ame. Ama v prebavnem traktu povzroča številne težave v črevesju, lahko se širi tudi v telo in tam povzroča zastoje v kanalih ter bolezni v ostalih organih in tkivih.
Agni je tudi sposobnost procesiranja zunanjih informacij, prejetih preko petih čutil ter vtisov in doživetji. Tudi na mentalnem nivoju obstajajo toksini ali ama, ki se izražajo kot negativne misli, zmedenost, mentalne blokade in čustvena zaprtost.
Beseda ajurveda izhaja iz starodavnega jezika sanskrt in prevedeno pomeni znanost (veda) o življenju (ajur). Je najstarejši medicinski sistem, izhaja iz Indije in je sestrska veda joge.
Ajurveda upošteva telo, um in dušo posameznika. Trdi, da le usklajeno delovanje uma in telesa nas privede do Sebe. Biti v Sebi pomeni tudi slediti svoji Dharmi – svojemu poslanstvu, živeti takšno življenje, ki je naše lastno bistvo. Ko smo v tem toku, dopuščamo življenjski energiji, da teče skozi nas. In kar teče, je živo. Kar ne teče, služi bolezni. Bolezen vidi ajurveda kot zadnji klic telesa, da nekaj spremenimo. Z naravnimi in individualnimi metodami tako ponovno vzpostavimo ravnovesje v telesu.
Ajurveda temelji na predpostavki petih elementov, ki sestavljajo celoten univerzum kot tudi človeka. Ti elementi so prostor, zrak, ogenj, voda in zemlja. Nanje gledamo skozi lupo kvalitet, ki jih vsebujejo in ne kot na dejanske fizične elemente. Z združevanjem elementov ajurveda definira principe delovanja telesa, imenovane tri doše. V slovenskem in tudi drugih tujih jezikih nimamo besed za te principe, zato uporabljamo besede v sanskrtu – vata, pitta in kapha doša.
Ajurvedska zelišča in ajurvedski prehrambni dodatki imajo številne učinke, katere je potrebno poznati preden se odločimo za njihovo uporabo. Učinkujejo na doše vata, pitta ali kapha, na organe, na tkiva, kanale in lahko imajo specifičen učinek.
V ajurvedi se nikoli ne predpisuje zelišča ali prehrambnega dodatka za določeno bolezen ali glede na simptome. Ajurveda vedno najprej poišče vzrok neravnovesja, ki je posledica spremembe vata, pitta ali kapha doše in šele nato priporoči ajurvedsko zelišče ali ajurvedski prehrambni dodatek. Dodatno dejstvo, da ne jemljemo ajurvedskih zelišč in ajurvedskih prehrambnih dodatkov brez poznavanja vzroka svojega neravnovesja je, da imajo stranske učinke. Ti so lahko povečanje doše vata, pitta ali kapha, povečanje ame ali toksinov v telesu ter drugi.
Zelo pomembno je tudi, da so ajurvedska zelišča in ajurvedski prehrambni dodatki, ki jih vnašamo v telo iz biološke pridelave, saj tako ne vsebujejo težkih kovin in pesticidov, ki so zdravju škodljivi.
Ama je v ajurvedi koncept, ki označuje toksine. Ti nastanejo zaradi slabe prebave ali oslabljenega prebavnega sistema, neizločanja urina, blata in potu iz telesa, ter zaradi povišanja doš. Na mentalnem nivoju nastane zaradi potlačenih čustev in misli. Ama je najbolj vidna kot obloga na jeziku, lahko pa se odraža kot splošna utrujenost in bolečina, slab zadah iz ust, slaba prebava, paraziti in glivice, močan vonj potu, blata in urina, zaprte dihalne in prebavne poti ter ostali kanali, letargija, zmanjšana želja po intimnosti, nenavaden okus v ustih ali bolečina v lasnih konicah.
Dhatu pomeni tkivo, ajurveda jih pozna sedem. Rasa, rakta, mamsa, meda, asthi, majja, shukra in artava so plazma in limfa, rdeče krvničke, mišice, maščobno tkivo, kosti, živčno tkivo in kostni mozek ter moške in ženske spolne celice. Stanje tkiv se izraža preko kože, oči, las, nohtov, zob in izločkov telesa. Na ta način ugotovimo neravnovesja, ki se v njih odvijajo.
Dinacharya ali dnevna rutina je pomemben faktor v ajurvedi, ki privede do uskladitve uma in telesa z dnevnimi ritmi narave. To vključuje najrazličnejše dnevne prakse, osebno higieno telesa, kože, ustne votline, jezika, oči in ušes, telesne in dihalne vaje, duhovne prakse, prehranjevanje in spanje.
Doša je beseda s katero označujemo tri principe ali vitalne energije v telesu. Imenujejo se vata, pitta in kapha. Z njimi lahko opišemo vse telesne značilnosti, duševne zmogljivost in čustvena nagnjenja. Doše tudi uravnavajo fiziološke in psihološke procese v telesu in umu. Opravljajo različne funkcije in delujejo soodvisno. Doše se nenehno spreminjajo zaradi prehrane, načina življenja, letnih časov in ostalih zunanjih in notranjih vplivov.
Kapha došo sestavljata elementa voda in zemlja. Njene kvalitete so ”Snigdhah sito gurur manda slaksna mrtsna sthira kaphah.” kar pomeni oljnata, hladna, težka, počasna, gladka, podobna glini in statična.
Princip kapha v telesu predstavlja rast, strukturo in stabilnost. Funkcije v njeni domeni so: spomin, lubrikacija sklepov, zaščitna sluz organov in izmenjava plinov v pljučih. Predstavlja tudi limfo, mišice, maščobno tkivo in nam omogoča stabilnost, rast, moč, energijo in spanje. Glavni sedež kaphe je želodec.
Z uživanjem hrane sladkega, kislega in slanega okusa kapho povečujemo, ravno tako kot s preveč mastno hrano, preveliko količino tekočin, z mrzlimi tekočinami, dnevnim spanjem ter čustvi pohlepa in posesivnosti. V naravi se kvalitete kaphe povišajo pozno pozimi in spomladi.
Znaki in simptomi neravnovesja kapha doše so občutek polnosti v želodcu, nizek apetit, prekomerna sluz, prehlad, kašelj, počasen metabolizem, brezvoljnost, zatekanje limfe, prekomerna teža, povečan holesterol, pohlep, navezanost in druga kompleksnejša kapha neravnovesja.
Metode s katerimi ajurveda vzpostavi ravnovesje v telesu so zelo različne, vendar vse naravne. Na podlagi vzroka neravnovesja se priporoči individualno kombinacijo napotkov. Ti so sestavljeni iz nekaterih področji in so specifični za vata, pitta ali kapha došo, princip agni, tkiva in neravnovesje:
• prehrana, začimbe in napitki
• ajurvedska zelišča in pripravki
• ajurvedska dnevna in sezonska rutina
• življenjski slog
• primerne fizične aktivnosti
• ajurvedske čistilne tehnike
• masažna olja, eterična olja, barve
• marme ali akupresurne točke
• mudre ali položaji dlani in prstov
• jogijski položaji, dihalne tehnike in meditacije.
Ajurveda je razvila kompleksen način ugotavljanja stanja telesa in uma preko čutenja pulza. Tu gre za občutenje različnih kvalitet pulza na sedmih nivojih radialne arterije na levi in desni roki. Na ta način se ugotovi ajurvedska konstitucija in trenutno neravnovesje v smislu vata, pitta, kapha, stanje tkiv, pod doš in organov, konstitucija uma in njegovo trenutno stanje ter stanje imunosti telesa ali ojas.
Ojas je esenca sedmih tkiv ali dhatujev. Če se procesi hranjenja tkiv odvijajo pravilno, bo telo kot zadnji produkt te verige proizvedlo ojas. V današnjem času to vidimo kot vitalnost in imunsko sposobnost telesa. Zato je zelo pomembno v kakšnem stanju so tkiva, saj delujejo soodvisno in tako vplivajo na imunost telesa.
Pitta došo sestavljata elementa ogenj in voda. ”Pittam sasneha tishnoshnam laghu visram saram dravam.” so kvalitete pitte, torej oljnata, ostra, vroča, lahka, ostrega vonja, se širi in je tekoča.
Princip pitta v telesu obvladuje transformacije. Funkcije v domeni pitte so prebava, absorpcija in asimilacija. Poleg tega vpliva na kožo, kri, vid in inteligenco. Glavni sedež pitte je tanko črevo.
Pitta se v telesu poveča zaradi uživanja pekočega, kislega in slanega okusa ter fermentirane hrane. Čustva jeze, agresivnost, kompetitivnost, ljubosumje in kritičnost bodo ta princip še dodatno dvignili. V naravi se kvalitete pitte povišajo poleti.
Znaki in simptomi neravnovesja pitta doše se kažejo kot povečana kislina, zgaga, diareja, občutljivost na sonce, akne, ekcemi, izpuščaji, izpadanje las, rumena obarvanost kože in oči, vrtoglavica, omotičnost, tenzijski glavoboli, vse vrste vnetij, krvavitve, močne menstruacije, razjede, vročinski valovi, jeza, agresivnost, kritičnost in druga kompleksnejša pitta neravnovesja.
Prakruti ali konstitucija je naše individualno razmerje doš vata, pitta in kapha. To je določeno ob spočetju. Zaradi zunanjih ali notranjih vplivov se razmerje doš spremeni, to je vikruti. Zdravi smo, kadar so doše v enakem razmerju kot ob spočetju.
Dva pomembna principa s katerima ajurveda deluje sta: enako povečuje, nasprotno zmanjšuje. Tega se poslužujemo, ko želimo pripeljati doše v ravnovesje in se nanaša na deset parov kvalitet, ki jih zaznamo v nas samih in v naravi.
Te kvalitete so: težko – lahko, počasno ali topo – ostro, mrzlo – vroče, oljnato – suho, sluzavo ali gladko – grobo, gosto – tekoče, mehko – trdo, statično – mobilno ali se širi, subtilno – masivno, jasno – motno ali lepljivo.
Ajurveda razdeli vzroke za nastanek bolezni na zunanje in notranje. Med slednje spadajo: neustrezna prehrana, začimbe in zelišča glede na individualno konstitucijo ali neravnovesje, nepravilno kombiniranje hrane, neustrezen način življenja in aktivnosti, ki jih izvajamo, neustrezna dnevna rutina, stres, posameznikovo razmišljanje in čustvovanje ter nezadovoljstvo v odnosih.
Tudi jogijski položaji, dihalne tehnike in meditacije vplivajo na spremembo doš vata, pitta in kapha. Ravno tako zunanji vplivi vremena in letnih časov povzročajo neravnovesja. Vse kar vnašamo v svoje telo s hrano in preko petih čutil vpliva na nas. Ko enkrat razumemo te faktorje, lahko pričnemo s primernimi ukrepi.
Samprapti ali bolezenski proces je v ajurvedi razdeljen na šest stopenj.
Prvi dve stopnji se dogajata v prebavnem traktu, kjer se doše kopičijo. Doše povzročajo težave v organih, kjer so naravno prisotne in sicer kapha v želodcu, pitta v tankem črevesju in vata v debelem črevesju.
V tretji stopnji se doše širijo v obtok in svoja sekundarna mesta. Tu povzročajo prve simptome neravnovesja in s svojimi kvalitetami vplivajo na naše počutje.
V četrti stopnji doša vstopa v oslabljeno tkivo ali organ in oseba občuti prve simptome bolezni.
V peti stopnji se doša depozira v tkivo in bolezen se izrazi v polnem razmahu. Zahodna medicina potrdi bolezen šele na tej stopnji, pred tem je ne zna.
Šesta stopnja je zadnja. Doše takrat vplivajo ne samo na funkcijo temveč tudi na strukturo tkiv ali organov.
Ajurveda ugotovi neravnovesje veliko pred zahodno medicino, ko je še veliko časa za enostavno, hitro in naravno ukrepanje. Tudi, ko je bolezen že v peti in šesti stopnji ajurveda pozna postopke, s katerimi lahko preobrne njen potek. Obstajajo pa seveda primeri, ko so posledice bolezni preveč globoke in je možno bolezen le upravljati.
Srota ali kanali so fizične in energetske poti preko katerih vnašamo ali izločamo sestavine iz telesa, hranimo sedem tkiv ter deluje naš um. Prekomeren tok, zastoji, nove tvorbe in napačen tok v kanalih so tipična neravnovesja.
Kanali imajo svoj izvor, pot in zaključek in pomembno vplivajo na pravilno delovanje telesa.
Vata došo sestavljata elementa prostor in zrak. Njene kvalitete so ”Tatra ruksha laghu shita khara sukshma chalo nilaha.” torej suha, lahka, mrzla, groba, subtilna in mobilna.
Princip vata v telesu povzroča mobilnost. Mentalne funkcije, čutilne zaznave, živčni impulzi, dihanje, peristaltika, izločanje in cirkulacija so funkcije vate. Glavni sedež vate je debelo črevo.
Vata se v telesu poveča zaradi uživanja grenkega, trpkega in pekočega okusa ter mrzle, nekuhane, suhe in postane hrane. Na povišanje vplivajo tudi vse prekomerne dejavnosti v športu in delu, pogosta potovanja, še posebej z letalom, prekomerne stimulacije čutil, čustva strahu, žalovanja in skrbi ter zadrževanje naravnih potreb. V naravi se kvalitete vate povišajo jeseni in zgodaj pozimi.
Znaki in simptomi neravnovesja vata doše so vetrovi, zaprtost, bolečine v križu, suha in razpokana koža, slaba cirkulacija, mrzle roke in noge, hujšanje, hiperaktivnost, tiki, palpitacije, nespečnost, strah, nervoza, anksioznost, občutek neprizemljenosti, pozabljivost in druga kompleksnejša vata neravnovesja.